A szakirányú továbbképzés megnevezése
- Pedagógus szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzés
A szakirányú továbbképzésben szerezhető szakképzettség oklevélben szereplő megnevezése
- Szakvizsgázott pedagógus (választott szakirány megnevezése) szakirányon
A szakirányú továbbképzés képzési területe
- Pedagógusképzés
A felvétel feltétele
- 2006 utáni felsőoktatási rendszerben tanári MA szakképesítés bármely szakképzettséggel
- 2006 előtti felsőoktatási rendszerben szerzett főiskolai szintű tanári szakképzettség
- 2006 előtti felsőoktatási rendszerben szerzett egyetemi szintű tanári szakképzettség
Tanítói oklevél, óvodapedagógus, gyógypedagógus
Megjegyzés: alapképzési szakok esetében az adott szakirányt magában foglaló alapképzésben vagy mesterképzésben szerzett oklevéllel lehet rész venni.
A képzési idő, félévekben meghatározva
- 4 félév, ebből 2 félév közös képzési szakasz, 2 félév szakirányú képzési szakasz
A pedagógus szakvizsgára felkészítő képzés minden szak esetében két szakaszból áll:
- Az 1-2. félév a szakvizsga képesítési követelményeinek megfelelő általános követelményeket tartalmazza. Éppen ezért szaktól függetlenül minden hallgató (akár bölcsész, akár természettudományos szakra jelentkezett) ugyanazt tanulja. Az első szakasz a szigorlattal zárul.
- A 3-4. félév a szűkebb értelemben vett szakmai képzés időszaka, amelyet a hallgatók azon a karon töltenek, amelyre jelentkeztek. Ennek a képzési szakasznak a szervezését, lebonyolítását az egyes szakok szakfelelősei végzik. Ez a szakasz a szakdolgozat megvédésével és a záróvizsgával zárul.
- Azoknak a hallgatóknak, akik már rendelkeznek valamely szakirányú továbbképzési szakon szerzett oklevéllel, elegendő csupán az 1-2. félévet teljesíteniük, mert a tárgyak sikeres teljesítése, valamint a szigorlat letétele révén jogosultakká válnak olyan oklevélre, amely az eredeti szakirányú oklevéllel együtt már pedagógus szakvizsgát jelent az adott szakon.
A szakképzettség megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma
- Összesen 120 kredit (360 óra). Ebből 55 kredit a közös képzés tárgyaiból, 55 kredit szakirányú képzési tárgyakból, 10 kredit szakdolgozat.
A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek, személyes adottságok, készségek, a szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben
A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök és azok kreditértékei
Kötelező ismeretkörök (55 kredit):
Kötelező ismeretkör | Kreditérték | Részletes leírás |
---|---|---|
Közigazgatási vezetési ismeretek | 7 kredit | a Magyar Köztársaság alkotmányos alapjai, a közigazgatás felépítése és működése, alapvető államháztartási ismeretek, a közigazgatási eljárás szabályai az oktatás- ügyben, európai uniós alapismeretek |
A nevelési-oktatási intézmény mint szervezet | 7 kredit | a közoktatási intézmény működése és annak jogi szabályozása, hazai fejlesztési és EU-s prioritások, szervezeti kultúra, az intézmény vezetése, intézményszintű tervezés, információáramlás, kommunikáció; innováció és szervezetfejlesztés, az intézmény képének tudatos alakítása. |
Intézmény és környezete | 3 kredit | fenntartói jogok és kötelezettségek, kistérségi együttműködés keretei, egyeztetési mechanizmusok és fórumok, a családdal való kapcsolattartás és intézményes formái; az intézmény természeti és épített környezete |
A nevelési-oktatási intézmény hatékonysága | 8 kredit | a hatékonyság mutatói, mérési lehetőségei; a tanulói és a pedagógusi munka értékelése; a minőségbiztosítás módszerei; tanári, tanulói és szülői szerveződések; az intézményi légkör szociálpszichológiai jellemzői, összefüggése a teljesítménnyel. |
Az integráció és szegregáció kérdései | 4 kredit | hátrányos megkülönböztetés, az esélyegyenlőség elve, fenn- tartói megoldások az integrációra, szektorközi együttműködés |
A pedagógus a nevelési-oktatási intézmény szervezetében | 7 kredit Sajátos pedagógiai, pszichológiai ismereteket és módszereket igénylő | a pedagógus szerepei, munkatevékenységei; pedagógiai folyamattervezés, intézményi feladatok megszervezése, együttműködés; szakmai önismeret és önreflexió a pedagógiai gyakorlatban; a pedagógusok mentálhigiénéje, konfliktusok és kezelésük; a pedagógus tevékenységét segítő új eljárások, módszerek, technikák; az oktatási folyamat tervezése, osztályozás, értékelés |
személyek, illetve csoportok nevelése-oktatása | 17 kredit | a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók köre, a pszichés fejlődés zavarai miatt sajátos nevelési igényűvé nyilvánított gyermekek, tanulók vizsgálatával kapcsolatos eljárások; egészségnevelés, egészségfejlesztés, mentálhigiéné, drogmegelőzés; hátrányos helyzetűek, lemaradók, fogyatékosok együttnevelése, az integráció feltételei; nemzeti és etnikai kisebbségek az oktatásügyben; az élethosszig tartó tanulás, felnőttoktatás |
Szigorlat | 2 kredit | |
Választható ismeretkörök (55 kredit)
A választáson alapuló ismeretkörök az alábbiak lehetnek (választható szakirányok):
a, a pedagógusképzésben szerzett szakképzettség szerint differenciálva az új szaktudományi és szak- módszertani ismeretek, illetve az adott pedagógusi feladatok ellátásához szükséges elméleti és gyakorlati ismereteket megerősítő, elmélyítő, felfrissítő ismeretek, a szakhoz kapcsolódó megszerzett tudás, készségek és képességek továbbfejlesztése;
|
|
|
b, a pedagógus munkakörökhöz, illetve a közoktatási intézmények egészéhez kapcsolódó speciális fel- adatok (mérés és értékelés, szaktanácsadás, vizsgaelnöki, szakértői, minőségbiztosítási feladatok) ellátásához szükséges ismeretek, tudás, készség és képességek;
- Közoktatási vezető
- Mérés-értékelés
- Gyakorlatvezető mentortanár
c, pedagógiai és pszichológiai általános és elméleti ismeretek, képességek bővítését, illetve megszerzését szolgáló ismeretkörök.
- Mentálhigiéné
- Tehetséggondozás, tehetségfejlesztés