A 2022-ben bevezetett új osztatlan tanárképzés gyakorlatközpontú struktúrával rendelkezik, így a hallgatóknak már a második évtől kezdve részt kell venniük a különböző iskolatípusok (gimnázium, szakközépiskola, technikum…stb.) mindennapjaiban. A gyakorlatok félévekre bontva a következőképpen alakulnak:
Melyik félévben kell teljesíteni? | Gyakorlat elnevezése |
---|---|
1. félév | - |
2. félév | - |
3. félév |
Pályaismereti és pályaszocializációs gyakorlatok I. (BTTK701OMA) |
4. félév |
Pályaismereti és pályaszocializációs gyakorlatok II. (BTTK702OMA) |
5. félév | Kisgyakorlat I. (BTTK4001OMA) |
6. félév | Kisgyakorlat II. (BTTK4002OMA) |
7. félév | - |
8. félév | Szaktárgyi tanítási gyakorlat I. |
9. félév | Szaktárgyi tanítási gyakorlat II. |
10. félév | Összefüggő egyéni iskolai gyakorlat |
A kisgyakorlat a képzéssel párhuzamosan, iskolában végzett tanítási gyakorlat a szakmódszertani szakterületek támogatásával történik. A hallgatókat a Pedagógusképző Központ osztja be, ami alapján dől el, hogy az adott félévben melyik szakjával gyakorol, ezután történik a Neptunban a kurzusfelvétel. A kisgyakorlatot egy egyetemi oktató és egy köznevelési intézményben oktató tanár tartja közösen, kb. 50-50%-ban. A hallgatónak az aktuálisan gyakorolt szakján fel kell keresnie a kurzushoz felkért szakmódszertanos oktatóját előre egyeztetett időpontban, vele egyeztetve/ koordinálva történik a gyakorlat. A gyakorlatot a Debreceni Egyetem partnerintézményeiben és gyakorlóintézményeiben végzik a hallgatók.
Gyakorlat tevékenységei és tematikája:
ALKALOM (1 ALKALOM 45 PERC) |
TEVÉKENYSÉG | TEVÉKENYSÉG HELYE | TÉMÁK |
---|---|---|---|
1-2. | Egyetemi óra | egyetem | A kurzus bemutatása, egyeztetés az iskolai beosztásokról, a gyakorlati munkanaplóról, a hospitálásokról (hospitálás célja, a hospitálások megfigyelési szempontjai, pedagógiai és szakmai szempontok), mikrotanítások szempontrendszere, lehetséges célok és témák. |
3-8. | Csoportos iskolai szakos iskolai órák | iskolák | Az intézmény, az iskolai mentortanár és az osztály(ok) megismerése. Taneszközök (hagyományos és digitális) megismerése. Az órai tervezés menete. Hospitálás szakmai órákon (az egyik hospitálás abban az osztályban, ahol a mikrotanítás lesz). |
9-10. | Csoportos iskolai szakos óra | iskola/egyetem | A hospitálások megbeszélése. |
11-12. | Egyetemi és/vagy iskolai foglalkozás | iskola/egyetem | Mikrotanítások megtervezése. |
13-16. | Egyetemi óra | egyetem | Mikrotanítások szakmai tartalmának egyeztetése az egyetemi oktatóval. |
17-22. | Szakos mikrotanítások, a mikrotanítások és ezek megbeszélése. | iskola | Mikrotanítások és azok megbeszélése, munkanapló kitöltése és iskolai ellenőrzése. |
23-26. | Egyetemi óra | egyetem | Mikrotanítások szakmai és szakmódszertani átbeszélése, reflexiók a mikrotanításokra. Külön egyeztetés a mikrotanításról különleges bánásmódot igényő gyerekek esetében. A gyakorlat összegzése, osztályozás. |
A gyakorlathoz tartozó dokumentumok: