Összefüggő egyéni iskolai gyakorlat
Az összefüggő egyéni iskolai gyakorlat a képzésben szerzett elméleti ismeretekre és gyakorlati tapasztalatokra épülő, gyakorlatvezető mentor, konzulens és felsőoktatási tanárképző szakember folyamatos irányítása mellett köznevelési intézményben végzett gyakorlat. Területei: a szaktárgyak tanításával kapcsolatos tevékenységek, a szaktárgyak tanításán kívüli oktatási, nevelési alaptevékenységek, az iskola mint szervezet és támogató rendszereinek megismerése.
A gyakorlat való jelentkezés menete
A gyakorlatot a képzés két utolsó félévében kell teljesíteni. Ennek előfeltétele az osztatlan tanárképzés minden követelményének teljesítése, illetve az azok teljesítéséhez szükséges kreditek összegyűjtése.
A Pedagógusképző Központ csak akkor engedi a hallgatót az egyéves, összefüggő szakmai gyakorlatra, ha a hallgató
- sikeresen letette a zárószigorlatot mindkét szakból (a NEPTUN rendszerből kinyomtatott lista leadásával igazolja, és ezzel jelentkezik a gyakorlatra a Pedagógusképző Központban)
- sikeresen megvédte a szakdolgozatát
- teljesítette az egyéb krediteket (12 szabadon választható kredit, 28 pedagógia-pszichológiai kredit, 2 kredit közösségi pedagógiai gyakorlat, szakonként 2 kredit „B típusú” tanítási gyakorlat)
A gyakorlat menete
- A gyakorlat időtartama egy év, és a mindenkori köznevelési félévekhez igazodik, szeptember 1-jén kezdődik - a partnerintézmények igénye szerint esetleg a nyitóértekezlettel - és május 31-ig tart. Az első hét az iskolával és a csoportokkal való ismerkedéssel telik.
- A hallgató mindkét félévben mindkét szakjából gyakorol. Amennyiben az egyik szak általános iskolai, a másik középiskolai tanításra jogosítja fel a hallgatót, olyan köznevelési intézménybe kell beosztani, ahol mindkét korcsoport tanítására lehetősége van.
- A gyakorlat magában foglalja a hospitálást, szakképzettségenként heti 2–5 óra (max. heti 10 óra) tanítást, szakszerű foglalkozást, a tanítási órán kívüli iskolai feladatok ellátását, az iskolán kívüli tevékenységeket (az iskola jogszabályi környezete, a szakszolgálatok, szakmai szolgáltató intézmények munkájának megismerése), a tanítást kísérő szeminárium elvégzését, valamint az adatgyűjtés, tapasztalatszerzés szakszerű dokumentálását.
- Mindkét félév végén a mentortanár és a konzulens tanár szöveges értékelést készít a jelölt tanítási gyakorlatáról, és azt érdemjeggyel értékeli (nappali tagozaton kétszakos képzésben két minősítés és két jegy). A mentortanár az értékelésben a tanításon kívüli tevékenységeket is értékeli. Az értékelések egy példányát a hallgató kapja meg, a másik példányt az iskola juttatja el a Pedagógusképző Központ számára.
- Összefüggő egyéni iskolai gyakorlat ÉRTÉKELŐLAP
- Összefüggő egyéni iskolai gyakorlat ÉRTÉKELŐLAP
- A hallgató összes iskolai tevékenységéről az ellenőrző lap ad tájékoztatást, ezen szerepelnek az érdemjegyek. A mentortanár és a konzulens tanár mindkét félév végén kitölti a táblázat megfelelő részeit, és aláírásukkal igazolják az elvégzett tevékenységeket. Ezeket a tevékenységeket a két félév alatt tetszőleges választás szerint kell elvégezni. Az ellenőrző lapot az iskolában a gyakorlat vezetője a szöveges értékelésekkel együtt eljuttatja a Pedagógusképző Központ számára a Központ által kijelölt határidőig.
- Összefüggő egyéni iskolai gyakorlat ELLENŐRZŐ LAP 1. FÉLÉV
- Összefüggő egyéni iskolai gyakorlat ELLENŐRZŐ LAP 2. FÉLÉV
- Az összefüggő iskolai gyakorlat szerves része a képzőintézmény által szervezett, a hallgatót szaktárgyi, módszertani, pedagógiai és pszichológiai téren támogató kísérő szeminárium. A kísérő szemináriumnak két fajtája van:
- pedagógiai-pszichológiai
- szakmódszertani.
Ez utóbbi konzultáció formájában valósul meg.
Részletes információk:
- Kisfüzet az összefüggő egyéni iskolai gyakorlathoz
- Az összefüggő egyéni iskolai gyakorlat résztvevői, feladatai
- Tanítási órákon kívüli kötelező és választható tevékenységek
- Hallgatók feladatai külső szakintézményekben (iskolán kívüli tevékenységek)
- Kísérőszeminárium (szakmódszertani és pedagógiai-pszichológiai)