A 2022-ben bevezetett új osztatlan tanárképzés gyakorlatközpontúbb struktúrával rendelkezik, így a hallgatóknak már a második évtől kezdve részt kell venniük a különböző iskolatípusok (gimnázium, szakközépiskola, technikum…stb.) mindennapjaiban. A gyakorlatok a félévekre bontva a következőképpen alakulnak:
Melyik félévben kell teljesíteni? | Gyakorlat elnevezése |
---|---|
1. félév | - |
2. félév | - |
3. félév |
Pályaismereti és pályaszocializációs gyakorlatok I. (BTTK701OMA) |
4. félév |
Pályaismereti és pályaszocializációs gyakorlatok II. (BTTK702OMA) |
5. félév | - |
6. félév | Kisgyakorlat I. |
7. félév | Kisgyakorlat II. |
8. félév | Szaktárgyi tanítási gyakorlat I. |
9. félév | Szaktárgyi tanítási gyakorlat II. |
10. félév | Összefüggő egyéni iskolai gyakorlat |
Pályaismereti és pályaszocializációs gyakorlatok I-II. (3-4. félév, összesen 6 kredit): a képzéssel párhuzamosan folyó, különböző típusú partnerintézményekben, saját szakpárjaihoz is tartozó órákon, foglakozásokon végzett, az ajánlott tantervben meghatározottak szerinti társas gyakorlatok a pedagógiai és pszichológiai szakterületek oktatóinak vezetésével, kurzushoz kapcsolódva. A gyakorlatokat a Tanárképzési Központ szervezi és kéri fel az oktatókat.
PÁLYAISMERETI ÉS PÁLYASZOCIALIZÁCIÓS GYAKORLATOK I. (BTTK701OMA)
A Pályaismereti és pályaszocializációs gyakorlatok I. tárgyat a mintaterv által előírt 3. aktív félévben kell teljesíteni.
Gyakorlat beosztása |
---|
2x2 óra bevezető (szeminárium) |
4 órás iskolai gyakorlat |
1 órás megbeszélés (szeminárium) |
4 órás iskolai gyakorlat |
1 órás megbeszélés (szeminárium) |
4 órás iskolai gyakorlat |
1 órás megbeszélés (szeminárium) |
4 órás iskolai gyakorlat |
1 órás megbeszélés (szeminárium) |
2 óra lezárás |
Összesen: 26 óra, ebből 16 óra az iskolákban (1 alkalom gyakorlóiskola, 1 alkalom DSZC, 1 alkalom KLIKK, 1 alkalom egyházi intézmény) |
A gyakorlatban résztvevő partnerintézmények:
Debreceni Egyetem gyakorló iskolái (Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma és Általános Iskolája és Debreceni Egyetem Balásházy János Gyakorló Technikuma Gimnáziuma és Kollégiuma), Klebelsberg Központ iskolái, Debreceni Tankerület iskolái, Debreceni Szakképzési Centrum iskolái, egyházi fenntartású iskolák.
A gyakorlat tevékenységei, rövid tematikája:
Alkalom | Tevékenységek | Témakör, fókusz | Iskolatípus |
---|---|---|---|
1–4. (különböző típusú intézmények minden alkalommal) |
A fizikai környezet megfigyelése, iskolai dokumentumok megismerése és elemzése.
Az iskolai folyamatok megismerése – megfigyelés
Részvétel iskolai programokon, szabadidős tevékenységekben, nem szaktárgyi tevékenységekben, közösség szervezésben, DÖK-munka megismerése, részfeladatokba való bekapcsolódás |
Az iskola komplex világa, társadalmi meghatározottsága.
Az adott intézmény sajátosságainak és sajátos gyakorlatainak megismerése.
Közösségi működési folyamatok |
Gyakorló iskolák, KLIKK, DSZC, egyházi iskolák (általános- és középiskola) |
A gyakorlat főbb szempontjai:
A szemináriumi csoportok 2x7 fős csoportokban végzik az iskolai gyakorlatokat. A hallgatók az első pályaszocializációs gyakorlat alkalmával megfigyelnek, szemlélődnek, majd a szeminárium alkalmával értelmezik és elemzik a tapasztaltakat. Kiemelt feladat a tanári szerepértelmezések és kompetenciák átbeszélése a pályakezdő tanár szemszögéből.
A pályaismereti és pályaszocializációs gyakorlatok I. résztvevői, feladatai:
A gyakorlat résztvevői:
- hallgató
- iskolai kapcsolattartó
- szeminárium oktatói
- Pedagógusképző Központ
A hallgató feladatai:
- aktívan részt venni a szemináriumi- és iskolai alkalmakon egyaránt
- az iskolai gyakorlat eseményeiről terepnaplót vezetni (előre megadott megfigyelési szempontok mentén)
- aktívan részt venni a választott iskolai eseményen
- beszámolót készíteni (összesen min. 10 oldal) minden iskolai gyakorlathoz kapcsolódóan meghatározott kritériumok szerint
Iskolai kapcsolattartó feladata:
- programtáblázat készítése (események, tevékenységek, programok)
- kb. egyórás beszélgetés a hallgatókkal az iskolai megfigyelési szempontok témái mentén
- vezetni és segíteni a hallgatói csoportok munkáját, koordinálni őket, válaszolni a kérdéseikre, bemutatni az adott esemény, tevékenység, ünnepség jelentőségét, szerepét az iskola életében
- értékelni a hallgatók pontos megjelenését, aktivitását, segítőkészségét
- igazolás (aláírva, lepecsételve) kiállítása arról, hogy a hallgató részt vett az iskolai gyakorlaton
Felsőoktatási intézmény feladata:
- kurzusok meghirdetése a Neptun tanulmányi rendszerben
- szemináriumi alkalmak megtartása (bevezető, minden iskolai alkalom után, lezáró tapasztalatok megbeszélése)
- a hallgatók által írt beszámolók (hallgatónként 4 darab) színvonalának és minőségének ellenőrzése, értékelése
PÁLYAISMERETI ÉS PÁLYASZOCIALIZÁCIÓS GYAKORLATOK II. (BTTK702OMA)
- A Pályaismereti és pályaszocializációs gyakorlatok II. tárgyat a mintaterv által előírt 4. aktív félévben kell teljesíteni.
- A tárgy 14 óra gyakorlatból és 12 óra szemináriumi órából áll, összesen 26 óra.
- A 14 óra gyakorlat első alkalma 4 órás közös tevékenység a csoport számára kiválasztott intézményben, ahol az oktató is jelen van.
- A gyakorlat további 10 óráját a kiválasztott partnerintézmény tanáraival egyeztetve önállóan végzik a hallgatók egyéni időbeosztással a szakjuknak megfelelő tanárokkal.
- A hallgatók egy intézményben töltik a 14 órás gyakorlatukat.
- Az iskolák kiválasztásánál fontos a körforgás, más intézményben vesznek részt a gyakorlaton, mint ahol az előző félévben a Pályaismereti és pályaszocializációs gyakorlatok I. során voltak.
Pályaismereti és pályaszocializációs gyakorlat II. tevékenységei, tematikája
Alkalom | Tevékenységek | Témakör, fókusz | Iskolatípus |
---|---|---|---|
1. (az óra meghirdetett idősávjában a teljes csoport együtt) |
A nevelőtestületi munka megismerés, szerepek, elvárások (p. munkaközösségi, nevelőtestületi munka). A külső-belső kapcsolatrendszerek feltérképezése (megbeszélés). A tanári nevelő és oktató tevékenységek és ezek összetettségének megfigyelése, elemzése pályakezdő tanári nézőpontból. |
Szervezeti keretek, külső-belső kapcsolatrendszerek.
Az iskolai jelenségek tanári nézőpontból történő értelmezése. |
egyetem |
2. (egyéni egyeztetés a hallgatók kis csoportjaival) |
A tanári együttműködés megismerése (interjú). A szaktanári feladatokhoz kapcsolódó hospitálás és megbeszélés (segédanyagok, gamifikáció, szemléltetés készítése). |
Szaktanári munka és pedagógusszerep. |
gyakorló iskolák, KLIKK, DSZC, egyházi iskolák (általános- és középiskola) |
Az iskolalátogatási gyakorlatok során az egyes intézményekben végzett munkáról a hallgatók terepnaplót vezetnek, amelyben rögzítik a látogatás során megfigyelteket és tapasztaltakat, valamint saját elvégzett feladataikat. Fontos, hogy itt már a szakokhoz igazodik a hallgatók tevékenysége.
A gyakorlat résztvevői:
- hallgató
- iskolai kapcsolattartó
- szeminárium oktatói
- Pedagógusképző Központ
Főbb szempontok:
- ebben a félévben már nemcsak szemlélődnek a hallgatók, hanem kisebb feladatokban csoportosan vagy egyénileg részt vállalnak
- minden csoportnak saját intézménye van, ahol 1-3 tanár segíti, koordinálja a feladataikat (szakjukhoz illeszkedően)
- nem órai hospitálás jelenti a tevékenységük tengelyét (max. 1-2 óra), hanem a különböző iskolai élet és tevékenységek minél szélesebb körének megtapasztalása a cél (a tanár tanórai- és tanórán kívüli feladatai)
Hallgató feladata:
- aktív részvétel mind a szemináriumi, mind az iskolai gyakorlat alkalmain
- terepnapló vezetése az iskolai tevékenységeiről, tapasztalatairól
- beszámoló készítése az iskolában töltött közös alkalom és az egyéni vagy kiscsoportos feladatainak részletes leírásával és tapasztalatainak összegzésével
Iskolai kapcsolattartó feladata:
- az első közös 4 órás látogatás levezetése
- az egyes hallgatók szakjuknak megfelelő tanár kollégával való megismertetése
- a hallgatókkal dolgozó szaktanárok jellemzést írnak a hallgatók hozzáállásáról és tevékenységeiről
- a hallgatókat segítő kollégáktól a hallgatók jellemzésének és gyakorlatuk igazolásának összegyűjtése és az egyetemi oktatóhoz való eljuttatása
Felsőoktatási intézmény feladata:
- kurzusok meghirdetése a Neptun tanulmányi rendszerben
- szemináriumi alkalmak megtartása (bevezető óra megtartása, minden iskolai alkalom után, lezáró óra és a tapasztalatok megbeszélése)
- a hallgatók által készített produktumok színvonalának és minőségének ellenőrzése, értékelése
A számonkérés módja: gyakorlati jegy, amelyet az egyetemi oktató ad a szaktanárok véleményének figyelembevételével.
Gyakorlat dokumentumai: