Szakmai tanárképzés portfólió
A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet 1. mellékletének 4.5. pontja szerint az új típusú tanári mesterképzés hallgatóinak is portfóliót kell készíteniük. A portfólió lényegét tekintve olyan dokumentumok gyűjteménye, amely megvilágítja valakinek egy területen szerzett tudását, fejlődését.
A tanárképzésben a portfólió alkalmazása azt a célt szolgálja, hogy a tanárjelöltnek módja legyen arra, hogy sokoldalúan és hosszabb időn keresztül mutathassa be szakmai fejlődését, tanári kompetenciáinak (ki)alakulását.
A portfólió ennek eszköze oly módon, hogy a jelölt benne gyűjti össze a tanulásának, fejlődésének menetét bemutató dokumentumokat.
Közös szabályok a portfólióra vonatkozóan
- A kötelező elemek hiányában a portfólió értékelhetetlen!
- A portfólió minden esetben a tartalomjegyzékkel kezdődik, és időrendben tartalmazza a dokumentumokat. Az összeállításkor kérjük figyelembe venni az értékelés szempontjait!
- A hospitálási jegyzőkönyvből ki kell derülnie a hospitálás helyének, idejének és a megfigyelési szempontoknak. Az adott gyakorlat szeminárium vezetője, illetve a mentortanár aláírásával igazolja a dokumentum készítésének időpontját. Az óravázlatokat a mentortanár ellenőrzi, és aláírásával előzetesen jóváhagyja.
- A portfólióról a mentortanár készít bírálatot. Az elektronikus indexbe bekerülő minősítést a pontszámból származtatott érdemjegy adja. A portfóliót a Tanárképzési Központ által megadott határidőig kell feltölteni a megjelölt elérhetőségen. A portfólió érdemjegyét a Tanárképzési Központ rögzíti a NEPTUN rendszerben.
Portfólió védése
A portfólió védésére a záróvizsga keretében kerül sor, maximum 20 percben. A védés első tíz percében a hallgató ppt készítésével is bemutathatja a munkáját. Az ismertetés javasolt elemei:
- A portfólió két érdekes, tanulságos dokumentumának bemutatása;
- A képzés és/vagy a gyakorló félév alatt elsajátított új ismeretek, fogások bemutatása;
- A fenti új ismeretek tükröződése a dokumentumokban;
- Legalább két személyes elem bemutatása;
- A fenti elemek lehetséges későbbi hasznosítása.
A védés második részében (tíz perc) a hallgató válaszol az értékelő és a bizottság által megfogalmazott kérdésekre, észrevételekre.
Milyen dokumentumokat kell összegyűjteni a portfólióban?
- a „Pedagógiai folyamat 2.” tárgyból készült témazáró feladatlap;
- szakmódszertanos beadandó anyag(ok);
- a 2 félév 60 kredites és a 3 félév 90 kredites képzésben a gyakorló félévből legalább 2, a
- 4 félév 120 kredites képzésben a gyakorló félévekből legalább 2-2 hospitálási jegyzőkönyv, amelyek a meglátogatott órák tapasztalatait tartalmazzák;
- a 2 félév 60 kredites és a 3 félév 90 kredites képzésben a gyakorló félévből legalább 2, a 4 félév 120 kredites képzésben a gyakorló félévekből legalább 2-2 óraterv, valamint az órákat követő megbeszélések mentortanártól és lehetőség szerint hallgatótársaktól származó reflexiói;
- a 2 félév 60 kredites képzésben a gyakorló félévben, a 3 félév 90 kredites és a 4 félév 120 kredites képzésben az iskolai tanítási gyakorlat során elkészített zárótanítási óraterv és a zárótanításról készült jegyzőkönyv;
- a portfólióhoz mellékelni kell a felhasznált eszközöket vagy azok fényképét (pl. feladatlapok, modellek, prezentációk stb.);
- a gyakorlóhely maximum egyoldalas bemutatása;
- a tanítási órákon kívüli tevékenységek tapasztalatainak összefoglalása (maximum 4 oldal);
- az iskolán kívüli gyakorlat tapasztalatainak összefoglalása a gyakorlóhely és az intézmények kapcsolatának tükrében (maximum 4 oldal);
- önértékelés (a fejlődés megítélése, a jövőre vonatkozó fejlesztési tervek stb.) (2-4 oldal);
- a vezető- és mentortanár(ok) szöveges értékelése(i) (a 2 félév 60 kredites képzésben 1 db, a 3 félév 90 kredites képzésben 2 db, a 4 félév 120 kredites képzésben 3 db);
- minden olyan dokumentum, mely a hallgató fejlődését mutatja