Iskolai tanítási gyakorlat I-II-III-IV-V.

A 2024-ben bevezetett új osztatlan tanárképzés még gyakorlatközpontúbb struktúrával rendelkezik, így a hallgatóknak már a második félévtől kezdve részt kell venniük a különböző iskolatípusok (gimnázium, szakközépiskola, technikum…stb.) mindennapjaiban. A gyakorlatok félévekre bontva a következőképpen alakulnak:

Melyik félévben kell teljesíteni?

Gyakorlat elnevezése

1. félév

-

2. félév

Pályaismereti és pályaszocializációs gyakorlat

3. félév

Iskolai tanítási gyakorlat I.

4. félév

Iskolai tanítási gyakorlat II.

5. félév

Iskolai tanítási gyakorlat III.

6. félév

Iskolai tanítási gyakorlat IV.

7. félév

Iskolai tanítási gyakorlat V.

8. félév

Szaktárgyi tanítási gyakorlat I.

9. félév

Szaktárgyi tanítási gyakorlat II.

10. félév

Összefüggő egyéni iskolai gyakorlat

 

Az Iskolai tanítási gyakorlatok a képzéssel párhuzamosan, iskolában végzett tanítási gyakorlatok a szakmódszertani szakterületek támogatásával történnek.  A hallgatókat a Pedagógusképző Központ osztja be, ami alapján dől el, hogy az adott félévben melyik szakjával gyakorol, ezután történik a Neptunban a kurzusfelvétel.

Az Iskolai tanítási gyakorlatot egy egyetemi oktató és egy köznevelési intézményben oktató tanár tartja közösen, kb. 50-50%-ban. A hallgatónak az aktuálisan gyakorolt szakján fel kell keresnie a kurzushoz felkért szakmódszertanos oktatóját előre egyeztetett időpontban, vele egyeztetve/ koordinálva történik a gyakorlat. A gyakorlatot a Debreceni Egyetem partnerintézményeiben és gyakorlóintézményeiben végzik a hallgatók.

 

Gyakorlat tevékenységei és tematikája:

ALKALOM
(1 ALKALOM 45 PERC)
TEVÉKENYSÉG TEVÉKENYSÉG HELYE TÉMÁK
1-2. egyetemi óra egyetem A kurzus bemutatása, egyeztetés az iskolai beosztásokról, a gyakorlati munkanaplóról, a hospitálásokról (hospitálás célja, a hospitálások megfigyelési szempontjai, pedagógiai és szakmai szempontok), mikrotanítások szempontrendszere, lehetséges célok és témák.
3-8. csoportos iskolai szakos órák iskolák Az intézmény, az iskolai mentortanár és az osztály(ok) megismerése. Taneszközök (hagyományos és digitális) megismerése. Az órai tervezés menete. Hospitálás szakmai órákon (az egyik hospitálás abban az osztályban, ahol a mikrotanítás lesz).
9-10. csoportos iskolai szakos órák iskola/egyetem A hospitálások megbeszélése.
11-12. egyetemi és/vagy iskolai foglalkozás iskola/egyetem Mikrotanítások megtervezése.
13-16. egyetemi óra egyetem Mikrotanítások szakmai tartalmának egyeztetése az egyetemi oktatóval.
17-22. szakos mikrotanítások, a mikrotanítások és ezek megbeszélése iskola Mikrotanítások és azok megbeszélése, munkanapló kitöltése és iskolai ellenőrzése. 
23-26. egyetemi óra egyetem

Mikrotanítások szakmai és szakmódszertani átbeszélése, reflexiók a mikrotanításokra. Külön egyeztetés a mikrotanításról különleges bánásmódot igényő gyerekek esetében. A gyakorlat összegzése, osztályozás.

Egyetemi oktató: 12 (+6) óra = 1-2, 11-12, 13-16, 23-26 + 17-22 (ha részt vesz a mikrotanításokon) 

Mentortanár: 16 óra = 3-8, 9-10, 11-12, 17-22 

 

A gyakorlathoz tartozó dokumentumok 

Iskolai tanítási gyakorlat I-IV. értékelő lapja 

 

Iskolai tanítási gyakorlat V.

HH gyakorlat 

Legutóbbi frissítés: 2025. 09. 10. 13:48