A 2024-ben bevezetett új osztatlan tanárképzés még gyakorlatközpontúbb struktúrával rendelkezik, így a hallgatóknak már a második félévtől kezdve részt kell venniük a különböző iskolatípusok (gimnázium, szakközépiskola, technikum…stb.) mindennapjaiban. A gyakorlatok félévekre bontva a következőképpen alakulnak:
Melyik félévben kell teljesíteni? |
Gyakorlat elnevezése |
1. félév |
- |
2. félév |
Pályaismereti és pályaszocializációs gyakorlat |
3. félév |
Iskolai tanítási gyakorlat I. |
4. félév |
Iskolai tanítási gyakorlat II. |
5. félév |
Iskolai tanítási gyakorlat III. |
6. félév |
Iskolai tanítási gyakorlat IV. |
7. félév |
Iskolai tanítási gyakorlat V. |
8. félév |
Szaktárgyi tanítási gyakorlat I. |
9. félév |
Szaktárgyi tanítási gyakorlat II. |
10. félév |
Összefüggő egyéni iskolai gyakorlat |
Az Iskolai tanítási gyakorlatok a képzéssel párhuzamosan, iskolában végzett tanítási gyakorlatok a szakmódszertani szakterületek támogatásával történnek. A hallgatókat a Pedagógusképző Központ osztja be, ami alapján dől el, hogy az adott félévben melyik szakjával gyakorol, ezután történik a Neptunban a kurzusfelvétel.
Az Iskolai tanítási gyakorlatot egy egyetemi oktató és egy köznevelési intézményben oktató tanár tartja közösen, kb. 50-50%-ban. A hallgatónak az aktuálisan gyakorolt szakján fel kell keresnie a kurzushoz felkért szakmódszertanos oktatóját előre egyeztetett időpontban, vele egyeztetve/ koordinálva történik a gyakorlat. A gyakorlatot a Debreceni Egyetem partnerintézményeiben és gyakorlóintézményeiben végzik a hallgatók.
Gyakorlat tevékenységei és tematikája:
ALKALOM (1 ALKALOM 45 PERC) |
TEVÉKENYSÉG | TEVÉKENYSÉG HELYE | TÉMÁK |
---|---|---|---|
1-2. | egyetemi óra | egyetem | A kurzus bemutatása, egyeztetés az iskolai beosztásokról, a gyakorlati munkanaplóról, a hospitálásokról (hospitálás célja, a hospitálások megfigyelési szempontjai, pedagógiai és szakmai szempontok), mikrotanítások szempontrendszere, lehetséges célok és témák. |
3-8. | csoportos iskolai szakos órák | iskolák | Az intézmény, az iskolai mentortanár és az osztály(ok) megismerése. Taneszközök (hagyományos és digitális) megismerése. Az órai tervezés menete. Hospitálás szakmai órákon (az egyik hospitálás abban az osztályban, ahol a mikrotanítás lesz). |
9-10. | csoportos iskolai szakos órák | iskola/egyetem | A hospitálások megbeszélése. |
11-12. | egyetemi és/vagy iskolai foglalkozás | iskola/egyetem | Mikrotanítások megtervezése. |
13-16. | egyetemi óra | egyetem | Mikrotanítások szakmai tartalmának egyeztetése az egyetemi oktatóval. |
17-22. | szakos mikrotanítások, a mikrotanítások és ezek megbeszélése | iskola | Mikrotanítások és azok megbeszélése, munkanapló kitöltése és iskolai ellenőrzése. |
23-26. | egyetemi óra | egyetem |
Mikrotanítások szakmai és szakmódszertani átbeszélése, reflexiók a mikrotanításokra. Külön egyeztetés a mikrotanításról különleges bánásmódot igényő gyerekek esetében. A gyakorlat összegzése, osztályozás. |
Egyetemi oktató: 12 (+6) óra = 1-2, 11-12, 13-16, 23-26 + 17-22 (ha részt vesz a mikrotanításokon)
Mentortanár: 16 óra = 3-8, 9-10, 11-12, 17-22
A gyakorlathoz tartozó dokumentumok
Iskolai tanítási gyakorlat I-IV. értékelő lapja
Iskolai tanítási gyakorlat V.
HH gyakorlat