Mi a program célja?
A program célja a hajdú-bihar megyei kistelepüléseken élő 7. és 8. osztályos tanulók támogatása abban, hogy minél sikeresebbek legyenek a pályaválasztásban és a továbbtanulásban, hogy képesek legyenek a legtöbbet kihozni magukból.
Kik jelentkezhetnek mentornak?
Bármely felsőoktatási szakképzés, alap- vagy mesterszakos, osztatlan szakos, vagy a doktori képzésben tanuló, nappali vagy levelező tagozatos, magyarul anyanyelvi szinten beszélő hallgatónk jelentkezhet a magyar nyelvű felkészítő kurzusokra. A feltétel az aktív hallgatói jogviszony.
Milyen tulajdonságokkal rendelkezzek mentorként?
empatikus, figyelmes, türelmes, jó kommunikációs készségekkel rendelkező, a különböző helyzetekhez alkalmazkodni képes, mentortársaival és a mentoráltakkal együttműködő, kitartó
Mi a TM1 felkészítő kurzusok tematikája?
A család és szocializáció, mentorszerep-mentorálási iránytű, konfliktuskezelés, reziliencia, hátrányos helyzetű tanulók felzárkóztatása, a tanulás tanítása, továbbtanulás, a szabadidő hasznos eltöltése. A tantárgyleírást az alábbi linken töltheti le.
Mi a mentorálás feltétele?
A mentorálásban azok a hallgatók vehetnek részt, akik eredményesen elvégzik a Tanítsunk Magyarországért 1. felkészítő kurzust. A kurzusokat pénteken vagy szombaton tömbösítve tartjuk magyar nyelven, a többi egyetemi kurzushoz hasonlóan a neptunban lehet jelentkezni. A Pedagógusképző Központ minden félévben hirdet TM1 kurzusokat. A kurzus elvégzésé követően részt kell venni TM mentortáborban, ahol a mentorok megismerkednek leendő mentoráltjaikkal. A mentori félév(ek)ben kötelező Tanítsunk Magyarországért mentorkurzus felvétele és egy, a Debreceni Egyetemmel kötött ösztöndíj-szerződés.
Kik tartják a felkészítő és a mentoráláskísérő kurzusokat?
A program szakmai vezetője: Forisek Péter tanárképzési főigazgató, egyetem docens, koordinátora Molnár Dániel DÖK elnök. Közreműködő oktatók Berényi András (DEMEK), Bikesicsné Ország Katalin középiskolai tanár (DE BJGYTGK), Forisek Péter (DE BTK), Godó Katalin (PhD hallgató), Hüse Lajos, Inántsy-Pap Judit (DE BTK), Kondé Zoltán (DE BTK), Kunkli Erzsébet (DE BJGYTGK), Pornói Imre (DE GYGYK), Szűcs Tímea (DE BTK), Tóth Norbert (DE GYGYK).
Milyen feladataik vannak a mentor hallgatóknak?
A felkészítő kurzust követően egy élménynap előkészítésében és lebonyolításában is közreműködnek, ahol találkozhatnak a programban részt vevő iskolák tanulóival. A mentorálás félévében egy-egy mentor hetente 6 órában találkozik a mentoráltjaival, különféle iskolai és iskolán kívüli, közös és egyéni programokat szervez nekik. A mentorálási időből utazási kedvezményt kapnak a mentorok.
Milyen szakmai segítséget kapnak a mentorhallgatók?
A felkészítő kurzusok oktatói a mentorálás félévében is segítik a hallgatókat, rendszeresen konzultálnak velük a TM mentorkurzusok keretében, valamint általános iskolai koordinátorok is segítik a munkájukat.
Milyen további támogatást kapnak a hallgatók?
A hallgatók a mentorálás időszakában havi 35.000 Ft ösztöndíjat kapnak, valamint a mentoráltakkal közös foglalkozások költségeire havi 10.000-15.000 Ft költőpénzt (az összeg a mentoráltak számától függ) és ingyenes utazási kártyát. Ebből a vonatra szóló utazási kedvezményt az egész országban használhatják saját céljaikra is a hallgatók, a Volánbusz járatait pedig Hajdú-Bihar, Borsod-Abaúj-Zemplén és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyékben. A mentorálásban sikeres, több féléve mentoráló hallgatók prémiumösztöndíjra is jogosultak lehetnek, valamint mentornagykövetnek és szenior mentornak is jelentkezhetnek.
Meddig tart a mentorálás?
A mentorálás legrövidebb ideje egy félév, minden újabb félévben új szerződést kötünk a mentorokkal. Célunk, hogy a hallgatók lehetőség szerint a 7. osztály kezdetétől a 8. osztály elvégzéséig mentorálják ugyanazokat a tanulókat.
Hogyan történik a mentorok beosztása az iskolákba?
A hallgatók a Tanítsunk Magyarországért program partneriskoláiban mentorálhatnak. A Debreceni Egyetemnek jelenleg 12 partneriskolája van, listájuk megtekinthető a honlapon. A hallgatók az élménynapon ismerkednek meg az iskolákkal, ezt követően programot koordináló Pedagógusképző Központ osztja be őket lehetőség szerint figyelembe véve a hallgatók kéréseit a beosztásban.
A mentorok beosztását befolyásolja, hogy mennyi mentorálandó tanuló van a partneriskolák 7. és 8. osztályaiban. Egy-egy mentor általában 3-7 tanulót mentorál, és az adott partneriskola osztályának minden tanulója részt vesz a programban.
Hogyan történik a tanulók beosztása a csoportokba?
A tanulók csoportokba osztását az iskolai koordinátorok végzik az élménynapot követően, a mentorokat személyesen megismerve. Az iskolai koordinátorok a tanulók érdeklődését és egymás közötti kapcsolatait is figyelembe veszik a beosztásban.
Miről szól a TM2/3/4 kurzus?
A mentorok megoszthatják tapasztalataikat, élményeiket, jó gyakorlataikat egymással. A kurzusvezető oktató segítségével megoldást, magyarázatot keresnek a különböző mentorálási helyzetekre. A kurzust vezető oktató további módszereket, technikákat tanít a sikeres mentorálás támogatására, valamint egyéni konzultációkat szervez a mentorok segítésére. A gyakorlati jegy feltételei: folyamatos mentorálás a teljes félévben, rendszeres aktív részvétel a foglalkozásokon, a szakmai követelmények teljesítése, rendszeres és teljes adminisztráció.
Milyen szakmai támogatást kapnak még a mentorok?
A mentorok munkáját a teljes félévben segítik a mentorálást kísérő kurzusok oktatói, az iskolai koordinátorok, a mentor nagykövetek, a DE Pedagógusképző Központ, valamint az IFKA szervezői.
Mire költhetik a mentorok a 10 000, illetve 15.000 Ft költőpénzt?
Ezt az összeget a mentorok külön kezelik. Az elsődleges cél élményekkel gazdagítani, fejleszteni a tanulókat, továbbtanulásra és szakmatanulásra ösztönözni őket. Belépőkre, hasznos és építő jellegű rendezvényekre, készségfejlesztő játékokra, illetve a közös foglalkozások alapanyagainak a megvásárlására lehet költeni. A mentorok a tanitsunk.hu oldalon fényképekkel igazolva vezetik költéseiket.
Mit nem tehet a hallgató mentorként?
A mentor nem végezhet olyan tevékenységet, amely a mentor és a mentorált támogató, segítő, bizalmon alapuló kapcsolatát veszélyeztetheti (pl. a tanulók feleltetése, dolgozat íratása). A mentor az ösztöndíjszerződésben és a honlapon is olvasható, a mentorálási tevékenységre vonatkozó etikai elveket köteles betartani. A mentor és a mentorált kapcsolatának, találkozásainak pozitív, élményszerű jellegét az egész mentorálási folyamat során meg kell őrizni. A mentor a mentorhelyének iskolájában nem végezhet tanári tevékenységeket (pl. nem tarthat iskolai tanórákat, nem feleltethet, nem írathat dolgozatot, stb.)
Hogyan használja a mentor a TM-kártyát?
A TM-kártyát az érvényesség kezdete után a hozzá tartozó igazolással (https://tanitsunk.hu/medias/29/utazasi_mentoralt.pdf) lehet igénybe venni az adott félévben. A MÁV járatain a teljes ország területén 0 Ft-os jeggyel kiegészítve lehet utazni vele, a Volánbusz járatain pedig Pest és Nógrád megyében. A kártya használatához nincs szükség sem utazólevélre, sem a mentoráltak jelenlétére.
Tanítási szünetben kell-e mentorálni?
Tanítási szünetben nem kötelező mentorálni a mentoroknak, mivel nincs iskola, viszont ahol megoldható, ott javasoljuk, hogy találkozzanak a mentoráltjaikkal, hiszen a folyamatos kapcsolattartás kiemelten fontos a program szempontjából – továbbá ezzel lehetőségük nyílik a hallgatóknak pótolni az elmaradt órákat. A szünet hetére, ha nem történt mentorálás, a hallgatók kihagyott hetet rögzítenek.
Hogyan számít bele az utazási idő a mentorálásba?
Minden hallgató a tanitsunk.hu honlapon beírhatja azt a valós időt a tartózkodási címe alapján, hogy az oda-vissza útja általában hány percet vesz igénybe – erről a mentori kézikönyvben is olvashatnak. Majd a rendszer kiszámolja, hogy mennyi lesz a teljesítendő mentorálási óraszáma az adott mentornak. A szerződésben meghatározott mentorálási időszak heti 6 óra.
Hogy alakul a mentorálási időszak?
A mentorálási időszak az őszi félévben szeptember közepétől december végéig tart, a tavaszi félévben pedig február közepétől június végéig. A hallgatók ez alapján kapnak ösztöndíjat.
Hogyan regisztráljon a mentor a Tanítsunk Magyarországért! programba?
Csak a mentorkurzusok hallgatói, azaz csak a mentorok regisztrálhatnak a tanitsunk.hu honlapon A regisztráció és a regisztrációs űrlap kitöltése után fontos, hogy a hallgató a honlapon felvegye magához a megfelelő egyetemet és az aktuális félévben a mentorkurzus oktatóját.
Milyen teendői vannak a mentornak a honlapon a regisztráció után?
Egyszeri feladat:
- Mentorálási időszak felvétele
- Saját mentoráltak felvétele
- Folyamatos feladat hétről hétre a teljes félévben:
- A közös programok beszámolóinak és a gyerekekre fordított támogatás dokumentációjának a feltöltése
Mit tegyen a hallgató, hogy adott héten elmarad a beszámoló rögzítése?
A hallgatóknak lehetőségük van az előző hét hétfőig visszamenőleg rögzíteni a beszámolót.
Mi a teendő, ha a mentor az adott héten nem tud mentorálást végezni?
Ezt előre jelezni kell az oktatónak és az iskolai koordinátornak. A hetet kihagyott hétnek kell jelölni, később pedig pótolni szükséges a kihagyott mentorálási óraszámot.
Mi a következménye, ha a hallgató nem teljesíti a kötelező mentorálási óraszámot, és nem végzi rendszeresen az adminisztrációt?
Az oktató, az iskolai koordinátor és a szervezők felhívják a mentor figyelmét az ösztöndíjszerződésben vállalt feladatok teljesítésére. Ha nem lehetséges a pótlás, akkor nagyon ritka esetben ösztöndíj-visszafizetésre kerül sor.
Mit ad a program a mentoroknak?
A program az ösztöndíjon és a TM-kártyán kívül prémiumösztöndíjat is biztosít a több féléve mentoráló hallgatóknak. A legjobb mentorok mentornagykövetnek is jelentkezhetnek. De a legfontosabb, amiről a mentorok beszámolnak, sok örömöt és élményt ad számukra a program, amelyben ők maguk is sokat tanulnak, fejlődnek.