Milyen dokumentumokat kell összegyűjteni a portfólióban?

Az elektronikusan (a MAHARA rendszer használatával) készülő portfólióba olyan produktumokat kell feltölteni, melyek bemutatják a tanárjelölt pedagóguskompetenciáinak fejlődését illetve meglétét.

Lehetséges produktumok:

csoportprofil; valamilyen tanulási-tanítási egység/téma terve; tanítási órák/foglalkozások terve; reflexió; értékelés; hospitálási napló; esetleírás (egy pedagógiai probléma megoldásának leírása, dokumentálása reflexióval); saját fejlesztésű tananyag (pl.: IKT-tananyag, feladatlap stb.); projektterv és megvalósításának dokumentumai, értékelése; szociometria; fejlesztési terv; a hallgató által (is) szervezett szakmai, iskolai rendezvény illetve közösségi program (pl. háziverseny, témanap, ünnepség, kirándulás) rövid leírása; dokumentálása, az esemény szervezésében betöltött szerep bemutatása; Szakmai publikációk, írások, kutatásban való részvétel stb. bemutatása, értékelése; az intézményben  folyó innovációban, pályázatok készítésében, lebonyolításában történő részvétel bemutatása stb. de minden feltölthető, amit a hallgató készített a képzés ideje alatt.

A pedagóguskompetenciák – a pedagógusok minősítési rendszere alapján – a következők:

  1. Szakmai feladatok, szaktudományos, szaktárgyi, tantervi tudás
  2. Pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése és a megvalósításukhoz kapcsolódó önreflexiók
  3. A tanulás támogatása
  4. A tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesülése, a hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű vagy beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló többi gyermekkel, tanulóval együtt történő sikeres neveléséhez, oktatásához szükséges megfelelő módszertani felkészültség
  5. A tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése, esélyteremtés, nyitottság a különböző társadalmi-kulturális sokféleségre, integrációs tevékenység, osztályfőnöki tevékenység
  6. Pedagógiai folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének folyamatos értékelése, elemzése
  7. Környezeti nevelésben mutatott jártasság, a fenntarthatóság értékrendjének hiteles képviselete és a környezettudatossághoz kapcsolódó attitűdök átadásának módja
  8. Kommunikáció és szakmai együttműködés, problémamegoldás
  9. Elkötelezettség és szakmai felelősségvállalás a szakmai fejlődésért

A portfólióba 18 – sorszámozással ellátott – fájlt kell beválogatni az előzetesen feltöltött fájlok közül úgy, hogy mindegyik kompetenciához legalább két olyan fájlt kell hozzárendelni, mely az adott kompetencia meglétét, fejlődését bizonyítja. Egy adott fájl tetszőleges számú kompetenciához hozzárendelhető. A hozzárendelést egy táblázatba kell összefoglalni a portfólió elején:

Minta

Kompetenciák
Fájlok
Szakmai feladatok, szaktudományos, szaktárgyi, tantervi tudás
1; 5; 7; 14
Pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése és a
megvalósításukhoz kapcsolódó önreflexiók
2; 15
A tanulás támogatása
13; 16
A tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesülése, a hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű vagy beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló többi gyermekkel, tanulóval együtt történő sikeres neveléséhez, oktatásához szükséges megfelelő
módszertani felkészültség
 
 
3; 16
A tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése, esélyteremtés, nyitottság a különböző társadalmi- kulturális sokféleségre, integrációs tevékenység, osztályfőnöki
tevékenység
 
4; 8; 11
Pedagógiai folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének
folyamatos értékelése, elemzése
3; 6;
Környezeti nevelésben mutatott jártasság, a fenntarthatóság értékrendjének hiteles képviselete és a környezettudatossághoz kapcsolódó attitűdök átadásának módja
17; 18
Kommunikáció és szakmai együttműködés, problémamegoldás
9; 13
Elkötelezettség és szakmai felelősségvállalás a szakmai
fejlődésért
1; 10; 12

A portfólióba beválogatott fájlok között kötelezően szerepelnie kell a következőknek:

  • a „Pedagógiai folyamat 1.” órán megvalósuló mikrotanítás szempontok szerinti véleményezése (1 fájl);
  • a „Pedagógiai folyamat 1.” órán készített reflektált hospitálási napló. Ebből ki kell derülnie a hospitálás helyének, idejének és a megfigyelési szempontoknak (1 fájl);
  • a „Pedagógiai folyamat 2.” tárgyból készített témazáró feladatlap és a hozzá tartozó javítókulcs (1 fájl);
  • mindkét szakból a B típusú gyakorlatok legalább egy-egy megtartott órájának óraterve, valamint az órát követő megbeszélés vezetőtanártól és hallgatótársaktól származó reflexiói. A portfólióba el kell helyezni az órán felhasznált eszközöket vagy azok fényképét (pl. szókártyák, feladatlapok, modellek, prezentáció stb.) (2 fájl);
  • mindkét szakból minimum egy-egy szakmódszertanból készített hallgatói produktum (2 fájl);
  • a gyakorló évből egy reflektált hospitálási napló (1 fájl);
  • a gyakorló év tanórán kívüli tevékenységeinek 5000-12000 karakter terjedelmű reflektív összefoglalása (1 fájl)

A portfólió értékelése:

A portfólió értékelésekor az értékelők megvizsgálják a fájlok tartalmát, a feltöltés dátumát és a következő szempontok szerint értékelnek 1-5 skálán (1 = nem jellemző / 5 = teljes mértékben jellemző)

Szempontok
A portfólió rendezett, jól áttekinthető.
A helyesírás, fogalomhasználat pontos, következetes.
A választott fájlok jól kapcsolódnak az adott kompetenciaterülethez.
A tanulókkal, tanárkollégákkal, szülőkkel való kommunikáció szakszerű és hiteles.
Módszertani változatosság, tudatosság jellemzi a hallgató munkáját.
Jól ismeri a szaktárgy tantervi követelményeit, és képes saját munkáját ezek figyelembevételével megtervezni.
Célszerűen használja a digitális eszközöket, lehetőségeket.
Együttműködést támogató, motiváló módszereket alkalmaz mind a szaktárgyi oktatás keretében, mind a tanórán kívül.
Tisztában van szakmai felkészültségével, személyiségének sajátosságaival, és képes alkalmazkodni a szerepelvárásokhoz.
Reálisan és szakszerűen elemzi, értékeli saját gyakorlatát és szakmai önfejlesztésének irányait.

A portfólió osztályzata az értékelések matematikai összege alapján születik meg:

87 – 100 pont 5 (jeles)

75 – 86 pont 4 (jó)

63 – 74 pont 3 (közepes)

51 – 62 pont 2 (elégséges)

0 – 50 pont 1 (elégtelen)

Legutóbbi frissítés: 2023. 02. 16. 13:02