Szakmai tanárképzés portfólió
A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet 1. mellékletének 4.5. pontja szerint az új típusú tanári mesterképzés hallgatóinak is portfóliót kell készíteniük. A portfólió lényegét tekintve olyan dokumentumok gyűjteménye, amely megvilágítja valakinek egy területen szerzett tudását, fejlődését.
A tanárképzésben a portfólió alkalmazása azt a célt szolgálja, hogy a tanárjelöltnek módja legyen arra, hogy sokoldalúan és hosszabb időn keresztül mutathassa be szakmai fejlődését, tanári kompetenciáinak (ki)alakulását.
A portfólió ennek eszköze oly módon, hogy a jelölt benne gyűjti össze a tanulásának, fejlődésének menetét bemutató dokumentumokat.
Közös szabályok a portfólióra vonatkozóan
- A kötelező elemek hiányában a portfólió értékelhetetlen!
 - A portfólió minden esetben a tartalomjegyzékkel kezdődik, és időrendben tartalmazza a dokumentumokat. Az összeállításkor kérjük figyelembe venni az értékelés szempontjait!
 - A hospitálási jegyzőkönyvből ki kell derülnie a hospitálás helyének, idejének és a megfigyelési szempontoknak. A mentortanár aláírásával igazolja a dokumentum készítésének időpontját. Az óravázlatokat a mentortanár ellenőrzi, és aláírásával előzetesen jóváhagyja.
 - A portfólióról a mentortanár készít bírálatot. A Neptunba bekerülő minősítést a pontszámból származtatott érdemjegy adja.
 - A portfóliót a Pedagógusképző Központ által megadott határidőig kell feltölteni a megjelölt elérhetőségen. A portfólió érdemjegyét a Pedagógusképző Központ rögzíti a Neptunban.
 
Portfólióvédés
A portfólió védésére a záróvizsga keretében kerül sor. A védés első tíz percében a hallgató Power Point prezentáció készítésével bemutatja a munkáját. Az ismertetés javasolt elemei:
- A portfólió két érdekes, tanulságos dokumentumának bemutatása;
 - A képzés és/vagy a gyakorló félév alatt elsajátított új ismeretek, fogások bemutatása;
 - A fenti új ismeretek tükröződése a dokumentumokban;
 - Legalább két személyes elem bemutatása;
 - A fenti elemek lehetséges későbbi hasznosítása.
 
A védés második részében (tíz perc) a hallgató válaszol az értékelő és a bizottság által megfogalmazott kérdésekre, észrevételekre.
Milyen dokumentumokat kell összegyűjteni a portfólióban?
- a Pedagógiai folyamat 2 tárgyból készült témazáró feladatlap;
 - szakmódszertanos anyagok (egyetemi szakmódszertan kurzusra készített dokumentumok);
 - a tanítási gyakorlat félévéből legalább 2 hospitálási napló;
 - a tanítási gyakorlat félévéből legalább 2 óra vázlata, valamint az órát követő megbeszélés mentortanártól származó reflexiói, valamint a zárótanítási óraterv és a zárótanításról készült jegyzőkönyv;
 - a portfólióhoz mellékelni kell a felhasznált eszközöket vagy azok fényképét (pl. szókártyák, feladatlapok, modellek, prezentáció stb.);
 - a gyakorlóhely maximum egy oldalas bemutatása;
 - a tanítási órákon kívüli tevékenységek tapasztalatainak összefoglalása (maximum 4 oldal);
 - az iskolán kívüli tevékenységek tapasztalatainak összefoglalása a gyakorlóhely és az intézmények kapcsolatának tükrében (maximum 2 oldal);
 - önértékelés (a fejlődés megítélése, a jövőre vonatkozó fejlesztési tervek stb.) (2-4 oldal);
 - a mentortanár által készített szöveges értékelés a gyakorlatról;
 - minden olyan dokumentum, mely a hallgató fejlődését mutatja.