Az összefüggő egyéni iskolai gyakorlat résztvevői, feladatai

Az összefüggő egyéni iskolai gyakorlat résztvevői, feladatai

A gyakorlat résztvevői:

  • felsőoktatási tanárképző szakember (a gyakorlat szakmai irányítója, a kísérő szeminárium vezetője);
  • gyakorlatvezető mentortanár (a köznevelésben a partneriskolai tevékenység gondozója);
  • konzulens tanár (a köznevelésben a partneriskolai tevékenység segítője);
  • külső szakintézmények szakemberei (az iskolán kívüli tevékenységek gondozói);
  • tanárjelölt (jogi státusza szerint egyetemi hallgató).

A gyakorló-/partneriskolák megbízottjainak (intézményvezető/intézményvezető-helyettes) a feladatai:

  • iskolai tevékenységek tervezése, koordinálása;
  • kapcsolattartás a Tanárképzési Központtal;
  • csoportos programok (tájékoztatás, óramegfigyelés, órán kívüli tevékenység) szervezése;
  • a gyakorlat adminisztrációja

Az egyetem megbízottjainak (Tanárképzési Központ főigazgatója, munkatársai) feladatai:

  • a hallgatók és a gyakorlatban részt vevő intézmények szakembereinek tájékoztatása;
  • szerződés a partneriskolákkal;
  • megállapodás a gyakorlatba bekapcsolódó külső szakintézményekkel;
  • az iskolán kívüli tevékenységek koordinálása.

A gyakorlatvezető mentor feladatai:

A tanárjelölttel egyeztetve segít a jelölt egyéni programjának összeállításában, amely a következő elemeket tartalmazza:

  • a jelöltnek heti 20 órát (4-5 óra/nap) kell a gyakorló- vagy partneriskolában töltenie;
  • az óratartási feladatok (tanítás mindkét szakon heti 2–5 órában) megtervezése, értékelése, a dokumentáció megbeszélése, a hospitálások koordinálása, felkészülés, önreflexió, mentori megbeszélés, anyaggyűjtés, források, projektmunka, feladatlapok összeállítása;
  • az iskolai dokumentumok (pedagógiai program, helyi tanterv, tanmenet, e-napló stb.), a speciális és differenciált foglalkoztatás, és ezek dokumentációjának megismerése;
  • a tanítási órákon kívüli kötelező egységek megbeszélése és dokumentálása (pl. szakkör, osztályfőnöki óra, diákönkormányzat, szülői értekezlet, nevelőtestületi értekezlet, szak- mai munkaközösségi megbeszélések stb.);
  • a tanítási órákon kívüli választott tevékenységek programjának megbeszélése és dokumentálása;
  • iskolán kívüli tevékenységek programjának egyeztetése az iskolai elfoglaltságokkal;
  • a portfólió összeállításának segítése.

A vezetőtanárokkal szemben támasztott elvárások

  • A vezetőtanár személyiségjegyei, valamint szakmai referenciák (az iskolavezetés, a munkaközösségek véleménye) alapján bizonyítottan elismert pedagógus.

A vezetőtanár feladatai a tanárjelöltek tanítási gyakorlatának irányításában

A vezetőtanár

  • irányítja a hozzá beosztott tanárjelöltek iskolai tanítási tevékenységét,
  • a szaktárgyi tanítási gyakorlat keretében eligazítja a jelölteket a tantervek, tanmenetek, tankönyvek, segédanyagok és eszközök használatában, tájékoztatja őket az iskola helyi tantervéről, a szaktanári munka sajátosságairól és a saját nevelői felfogásáról, tájékozódik a jelöltek szakmai, módszertani elképzeléseiről,
  • a jelöltek bevonásával idő- és feladattervet készít a beosztott hallgatók gyakorló tevékenységéről,
  • segíti a hallgatókat a célirányos óramegfigyelések és feljegyzések, a zárótanítási jegyzőkönyvek készítésének, az iskolai dokumentumok kezelésének kérdéseiben,
  • rendszeresen megbeszéléseket tart a tanárjelöltekkel a tanári munkával, a gyakorlással és a hospitálásokkal kapcsolatos tapasztalatokról, feladatokról,
  • a jelöltek tanítási óráin jelen van (a jelölt tanári egyéniségét, fejlődését figyelembe véve megengedhető, hogy a jelölt egy-két órát a vezetőtanár jelenléte nélkül tartson meg),
  • segíti a jelölteket az önálló tanításra való felkészülésben, a tanórák didaktikai- módszertani tervezésében, elemző-értékelő megbeszéléseken feltárják a tanóra szakmai-pedagógiai tapasztalatait,
  • a vezetőtanár a gyakorlás során folyamatosan ellenőrzi és értékeli a jelölteknek a szakmai ismeretek gyakorlati alkalmazásában való készségét, pedagógiai felkészültségét, a diákokkal való együttműködését,
  • a tanítási gyakorlat alapján minősítést készít (30 napon belül) a jelöltek munkájáról,
  • az egyenkénti minősítésben jellemzi a jelölt szakmai, módszertani, pedagógiai felkészültségét, oktató-nevelő munkája hatékonyságát, tanári magatartását, felméri pedagógusi fejlődése lehetőségeit, illetve a jelölt teljesítményét az e-indexbe beírt érdemjeggyel értékeli,
  • elnöki vagy bizottsági tagként részt vesz más vezetőtanárok jelöltjeinek zárótanításán,
  • a vezetőtanár felkérhető a tanárjelölt hallgatók egyéb tanárképzési, pedagógiai gyakorlatának vezetésére,
  • a vezetőtanár felkérhető a tanárjelölt hallgatók tanári szakdolgozatának vezetésére, véleményezésére,
  • a tanári záróvizsga bizottságában a szaktanári munkára vonatkozó vizsgáztatói feladatra kérhető fel,
  • a vezetőtanárok munkáját a szakintézetek/tanszékek képviselői (szaktanácsadók) és a Tanárképzési Kollégium segíti és ellenőrzi a gyakorló- és partneriskolák vezetőinek bevonásával.

A mentortanárokkal szemben támasztott elvárások

  • A mentortanár személyiségjegyei, valamint szakmai referenciái (az iskolavezetés, a munkaközösségek véleménye) alapján bizonyítottan elismert pedagógus.
  • A mentortanár elhivatott, elkötelezett a mentori feladatok, a tanárjelölt, a pályakezdő-tanár kollégái támogatása, segítése mellett.
  • A mentortanár nyitott a különböző, alternatív pedagógiai tevékenységek értelmezésére, azok befogadására.
  • A mentortanárnak a folyamatos továbbképzése és önképzése, tudományos munkái, oktatásfejlesztési feladatai (pl. tankönyv, munkafüzet összeállítás, tehetséggondozás), diákjai sikerei alapján bizonyított a szakmai fejlődése.

A mentortanár feladatai a tanárjelöltek összefüggő szakmai gyakorlatának irányításában

A mentortanár

  • feladata a gyakorlati félév komplex funkcióját szem előtt tartva a tanárjelölt megismertetése az iskola világával, valamennyi iskolai tevékenységgel, az iskolai életet különböző szinten szabályozó dokumentumokkal,
  • részt vesz a tanárjelölt egyéni fejlődési tervének összeállításában, annak aktív megvalósításában, támogatja a jelölt önálló szakmai törekvéseit,
  • segíti a hallgató felkészülését a tanítási óráira, jelen van a tanítási óráin, azok tapasztalatairól rendszeresen megbeszéléseket tart vele,
  • szervezi, irányítja és segíti a tanárjelölt tanítási órán kívüli tevékenységét, annak sikeres teljesítését, rendszeresen konzultál a hallgató másik szakját segítő vezetőtanárral, és kapcsolatot tart azokkal a kollégákkal, akik a különböző tevékenységek megvalósításában érintettek,
  • igazolja a jelölt részvételét a különböző nevelési feladatok megvalósításában,
  • folyamatosan ellenőrzi, reflektálja, értékeli a hallgató szakpedagógiai, pedagógiai, pszichológiai ismereteinek gyakorlati alkalmazásában megmutatkozó készségét, felkészültségét, valamint a többi pedagógussal, a diákokkal, a szülőkkel való együttműködését,
  • összegző véleményt készít a tanárjelölt félév során nyújtott teljesítményéről, a jelölt által összeállított portfoliót értékeli, és részt vesz bizottsági tagként a végső érdemjegy kialakításában,
  • a mentor felkérhető a tanárjelölt hallgatók tanári szakdolgozatának vezetésére, véleményezésére,
  • a mentortanárok munkáját a szakintézetek/tanszékek képviselői (szaktanácsadók) és a Tanárképzési Kollégium segíti és ellenőrzi a gyakorló- és partneriskolák vezetőinek bevonásával.
Legutóbbi frissítés: 2024. 04. 30. 12:14